Monday, July 2, 2012

Apa itu API ?












Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Selalu kalau yang minat programming mesti terjumpa perkataan API, apa itu API? bagi yang baru menceburi dalam bidang ni, mesti itu soalan yang terpacul dari minda korang bila dalam cari gali berkaitan software development dll yang berkaitan..

API adalah singkatan bagi "application programming interface".. ianya merupakan satu kumpulan atau set bahan-bahan yang digunakan dalam pembikinan software, termasuklah rutin, protokol, struktur data, variables dan lain-lain lagi..  kata lain source file "template" pembikinan software la..

Selalunya software company akan keluarkan API bagi software mereka supaya korang boleh nak adjust software tu bersesuaian dengan korang.. macam Amazon.com, dia keluarkan API dia supaya web developer boleh baca data terus dari Amazon dan menghantar maklumat dari website mereka, terus kepada Amazon..

Jadi dengan adanya API ini, segala kerja-kerja programming (pengaturcaraan) berjalan dengan mudah.. Mudah lah dari nak kene build dari scratch kan.. hehehe~

Sebarang persoalan berkaitan dengan API, boleh pos dekat komen.. aku akan cuba jawab.. kalau ada maklumat yang lebih lagi pun boleh kongsi..

No comments:

Post a Comment