Thursday, April 11, 2013

Apa itu RAM pada komputer ?


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera :)

Hari ni aku nak cerita pasal apa itu RAMrandom access memory ) komputer ? Aku tau ramai yang dah tau pasal apa RAM ni.. tapi tak mustahil ada yang masih baru nak tau.. jadi aku cuba kongsikan sedikit apa yang aku tau..

RAM ini adalah salah satu kompenen hardware dalam komputer kita.. 

Setiap komputer mesti kena ada RAM.. sebab RAM ni bertindak macam tukang ingat.. dia akan ingat apa yang kita tengah buat.. tapi bila komputer dah shut down, dia lupa balik.. hehehe~ jadi kena save kerja-kerja sebelum shut down ye.. :-)

Bila kita bukak komputer semua perkara akan diserahkan kepada RAM dan dihantar kepada processor untuk diproses, macam operating system, software-software yang run waktu tu.. sebab tu kalau korang pernah dengar "tambah RAM nanti komputer laju" hehehe.. sebab RAM ni tugas dia untuk bantu mempercepatkan processor memproses tindak tanduk PC kita.. :-)

RAM ni ada macam - macam bentuk, korang boleh tengok macam gambar kat atas tu.. korang juga boleh cuba-cuba bukak PC korang untuk tengok RAM korang.. dah tengok depan mata baru puas hati.. heheh.. tak semua komputer ada RAM yang sama, laptop dan komputer juga ada RAM yang berbeza..

Untuk beli RAM, kita kena tau ape jenis RAM komputer kita sebelum kita beli.. semuanya bergantung pada motherboard kita untuk jenis RAM.. DDR2 ke... DDR3 ke.. :-)

Sampai sini dulu.. kalau ada salah, tolong betulkan kat komen ek.. heheh~ kalau ada soalan boleh pos dekat komen, kalau aku tak jawab, mungkin ada kawan-kawan kat luar sana boleh tolong jawabkan.. heheh..

Terima kasih membaca..


No comments:

Post a Comment