Wednesday, October 3, 2012

Apa itu blog ?




Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hari ini aku nak kongsi apa itu blog ?, mungkin ramai dah tau, hehehe~ jadi kalau dah tau tu, gi main jauh-jauh.. hahahah~

Kepada yang tak tau, ni aku nak kongsi.. ni dari kefahaman aku, yang aku harap dapat memahamkan korang jugak.. blog adalah singkatan bagi "Web log".. blog ni ibarat macam diari jugaklah, jadi tak hairan lah ada yang buat blog sebagai diari digital dorang dan dikongsikan kepada awam.. hish! hehehe, x best langsung kan :P ..

Blog ini biasanya mempunyai "post" berbeza dengan website, blog sifatnya lebih kepada pengunaan harian.. lebih ringan.. contoh, macam blog aku ni.. ultimatebot.blogspot.com .. aku kongsi perkara-perkara yang berkaitan dengan komputer dan internet untuk meluaskan lagi informasi dalam bahasa malaysia di internet.. dan aku pos kan topik-topik yang aku rasa selesa nak pos untuk hari-hari tertentu..

Blog juga biasanya dibangunkan oleh seorang atau sepasukan yang mempunyai minat yang sama.. lebih senang nak membezakan blog dan website, adalah format mereka.. hehehe~ cuba korang bezakan website mudah.my atau bank atau mana-mana website dengan blog aku ni.. nanti korang faham..

kalau tak faham jugak.. leh pos dekat komen.. aku akan cuba terangkan lagi..

terima kasih ek! hehehe~


No comments:

Post a Comment