Wednesday, August 3, 2011

Macam mana nak simpan (save) bookmark google chrome ?












Assalamualaikum dan salam sejahtera..

korang baca pos ni sebab korang nak tau macam mana nak simpan (save / backup) bookmark google chrome kan? hehe (ofkos la..)

Aku sebelum pos ni ada cite pasal aku nak format windows xp aku ke windows 7 (dlm pos pasal spek pc untuk windows 7) jadi sebelum nak format tu, aku nak backup la file2 yang aku sayang (sigh sebenarnya byk file yg aku syg tu pasal beli 1TB lagi harddisk untuk simpan semua file2 tu..) jadi antara file yang aku sayang termasuklah fav site yang aku bookmark kat google chrome aku.. selalunya bagi web browser lain, ada sediakan folder favourite untuk kita copy terus dan replace, tapi berlainan bagi google chrome, dia ada teknik sikit.. jom aku kongsikan hasil pembelajaran aku di google..


  1. Klik kat icon tools menu kat belah kanan browser toolbar. 
  2. Pilih Bookmark manager.
  3. Klik Organize menu (ada kat belah atas).
  4. Pilih Import bookmarks.
  5. Save la file tu (jgn lupa korang save kat mana nanti dia save dlm bentuk HTML).
harap gambar ini sedikit membantu..

















Selesai.. nanti nak guna balik, just import balik je.. teknik lebih kurang kat atas ni, kat langkah 4 tu, kita cuma pilih Export bookmarks. hehe.. terima kasih membaca, harap dapat membantu korang.. :-) soalan? pos je kat komen bawah ni..

No comments:

Post a Comment