Saturday, August 20, 2011

Apa beza internal dengan external ip address ?














Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Kita kadang-kadang terkeliru bila taip ipconfig dekat command prompt, yang keluar ip berbeza dengan bila kita check ip kita dengan website-website seperti whatismyip / whatismyipaddress.. ini kerana ip yang diberikan oleh ipconfig adalah internal ip, manakala ip yang diberikan oleh website-website tersebut adalah external ip.. jadi apakah beza internal dan external ip address ini?

Internal ip address adalah ip yang disetkan oleh router yang hanya boleh dihubungi oleh komputer-komputer yang berada dalam satu LAN (Local address network) dengan korang aje..

External ip address adalah ip yang diberikan oleh ISP (internet services provider contoh streamyx/jaring) untuk korang berhubung dengan komputer(internet) yang berada diseluruh dunia..

hehe.. itulah dia internal dengan external ip address, lepas ni harap da x keliru lagi.. hehe.. aku keliru gak tadi.. tapi lepas google kekeliruan ini, aku dah faham da, harap dapat membantu korang gak la, kalau masih lagi x faham, leh pos kat komen, aku cuba terangkan kasi sampai faham.. hehe Smiley

No comments:

Post a Comment